Thèse de Alejandro Ortega Laborin

Soutenance

Le 3 septembre 2021

An E-FEM generalisation for the modelling of triaxial fracture processes in composite quasi-brittle materials on the mesoscale

Representation of an element local fracture using the Embedded Finite Element Method approach (left and centre). The element is internally segmented in two different bodies possessing a set of fracture kinematic modes, where only translational and rotational are currently shown for the sake of clarity. In the right, the resulting local fracture networks in a concrete cubic sample simulation subject to a confinement pressure of 5 MPa and a progressive compressive load attaining a fully developed fracture process. Elements in a blue colour palette present a mode I local failure type while elements in a red colour palette exhibit a mode II failure mode with local sliding kinematics. Elements in purple have failed under compaction considerations.

Jury

Yann MALECOT Professeur des universités, Université Grenoble Alpes,Directeur de thèse
Jean-Baptiste COLLIAT Professeur des universités, Université de Lille, Rapporteur
Delphine BRANCHERIE  Maître de conférences, Université de Technologie Compiègne, Rapporteure